Loading...

+381 13 661-122

Grad Subotica

Актуелности

Рационализација школске мреже је неопходна

05.06.2018.

Поводом актуелних дешавања око затварања Основне школе „Милош Црњански“ и реакције родитеља ученика ове школе, данас су се у Медија-центру Градске куће, новинарима обратиле секретар Секретаријата за друштвене делатности Јасмина Стевановић и помоћница градоначелника за област образовања и социјалне заштите Етела Јеринкић. Конференцији за новинаре присуствовала је и члан Градског већа задужена за област образовања Наташа Алексић.

 11897_1.jpg

Чињенице које говоре да ништа није урађено на брзину и нетранспарентно изнела је Јасмина Стевановић. Она је, истине ради, новинаре упознала са процедуром која је претходила предлогу Акта о мрежи јавних основних школа на територији града Суботице који ће се наћи на наредној седници Градског већа.

– У циљу ефикасности постојеће мреже установа, локална самоуправа је по упутству Министарства просвете, науке и технолошког развоја приступила анализи  неопходног процеса рационалног, односно оптималног коришћења простора и других ресурса  образовних установа на територији града Суботице. Резултат такве анализе  недвосмислено  показује да је потребно извршити измену мреже установа, која је припремљена и биће на дневном реду наредне седнице Скупштине Града. Основни циљ био је да сагледамо које су размере нерационалног и непотребног трошења новца како локалне самоуправе тако и државе Србије – истакла је Јасмина Стевановић. 

Критеријуми којима се руководио стручни тим, навела је, били су усмерени према нерационалним  школама.

– Анализом стања утврђено је да је прва таква ОШ ’Милош Црњански’, јер имају мање од 400 ученика, при чему у њиховој непосредној близини (радијусу мањем од два километра) постоји још једна централна школа, а немају решен имовинско правни статус. Применом овог критеријума укинуо би се статус правног лица нерационалним, малим централним школама у урбаним срединама. Важно је напоменути да се применом овог критеријума не угрожава доступност основног образовања због близине друге, веће централне школе која би примила ученике – објаснила је Стевановић. 

Не оштетити запослене наставнике и ученике

Локална самоуправа нема ингеренције да доноси одлуке о отварању и затварању школа, подсетила је она и додала да локална самоуправа израђује предлог  Акта о мрежи јавних основних школа на територији града Суботице.

– Сагласност на акт даје Аутономна покрајина Војводина, након усвајања на седници Скупштине града Суботице. Одлука о акту  о мрежи јавних основних школа на територији града Суботице још није била предмет расправе на седници Градског већа града Суботице – нагласила је Стевановић.

Основа за израду Акта о мрежи јавних основних школа на територији града Суботице елаборат који садржи сагледавање стања наталитета, тј. броја будућих ученика основних школа, географске, демографске, економске, културне, социјалне и образовне аспекте развоја града Суботице, као и испуњавање критеријума из Уредбе о критеријумима за доношење акта о мрежи предшколских установа и акта о мрежи основних школа (,,Службени гласник РС“, број 21/2018).

Предмет  елабората који је сачинила локална самоуправа је утврђивање елемената нерационалности унутар мреже основног образовања. Постојећи Акт о мрежи основних школа на територији града Суботице није у складу са реалним потребама  школског система у Суботици.

 – Највећи пример нерационалности су  ОШ ’Милош Црњански’ са 355 ученика и ОШ ’Јован Микић’ са 481 учеником. Ове две школе деле исто двориште. На основу члана  107.  Закона о основама система образовања и васпитања предложени модел оптимизације у Суботици подразумевао би престанак рада  ОШ ’Милош Црњански’-  припајање и пренамена објекта који је користила школа. Школа ’Милош Црњански’ губила би  својство правног лица (355 ученика) и припојила би се школи ’Јован Микић’ – казала је Јасмина Стевановић.

 11897_2.jpg

Овакав модел рационализације подразумева укидање статуса правног лица једној школи и задржавање обе зграде у сврху извођења наставе. У овом случају објекат угашене централне школе био би употребљен за друге потребе образовног система.  Ученици у школи која се укида, имају право да наставе започето образовање и васпитање у другој установи коју родитељи одаберу.

– Локална самоуправа ће се максимално трудити да запослени и ученици не буду оштећени приликом припајања другој школи.  Такође, локална самоуправа ће у договору са надлежнима у ресорном министарству учинити све што је у њеној ингеренцији да наставници, запослени у ОШ ’Милош Црњански’ не остану без норме – рекла је Стевановић.

Уколико се утврди да  је за неког од запослених престала потреба са пуним или непуним радним временом, примењиваће се одредбе Закона о основама система образовања и васпитања  и  Посебног колективног уговора за запослене у основним и средњим школама и домовима ученика.

Пронаћи по децу најбезболнији модел

О томе да је Основна школа „Милош Црњански“ нерационална говори се већ годинама уназад.

– Руководство школе је  пре годину дана, на састанку у Секретаријату, било упознато са планом рационализације, али очигледно о томе није обавестило родитеље. Потпуно разумемо бригу родитеља који су, с обзиром на то да нису били обавештени, из њиховог угла стављени у пат позицију, али то је задатак руководства школе, а не локалне самоуправе – појаснила је Јасмина Стевановић.

Интерес  деце, додала је, ни на који начин не би био угрожен, узимајући у обзир да се у истом дворишту налази друга школа, само више не би имали привилегију коју до сада није имало  8.000 ђака у градским школама који иду у две смене.

– Заједнички задатак локалне самоуправе, наставника и родитеља је да што безболније деца превазиђу прелазак у другу школу, и да пронађемо модел по коме би већина деце која пређу задржала своје учитељице – констатовала је Јасмина Стевановић.

У Суботици је већ годинама очигледан недостатак простора за средње и предшколско образовање. 

Намера локалне самоуправе је да се уради пренамена простора ОШ ’Милош Црњански’ искључиво у образовне сврхе. Средња економска школа ’Боса Милићевић’ изводи васпитно-образовни процес у простору који припада Јеврејској општини, а школа нема фискултурну салу, те ученици немају адекватне услове за извођење часова физичког васпитања, рекла је Стевановић, и додала да Град Суботица за извођење наставе у Економској школи „Боса Милићевић“ на годишњем нивоу плаћа закуп у износу од нешто више од два милиона динара.

– Укупни материјални трошкови за Економску школу ’Боса Милићевић’ за 2017. годину су 9, 8 милиона. Пресељење школе из неадекватног школског објекта, створило би уштеду, како у буџету локалне самоуправе, тако и у погледу комуналних трошкова и одржавања објекта. Наиме, како је власник зграде у којој се налази  Економска  школа ’Боса Милићевић’ Јеврејска општина, град Суботица није у могућности да улаже средства за побољшање услова рада у школи – подвукла је Јасмина Стевановић

Етела  Јеринкић је говорила о историјату овог процеса и нагласила да су у фебруару прошле године из Министарства просвете указали на недостатак примене уредбе Владе  Републике Србије о критеријумима за формирање мреже основних и средњих школа, која је донета још 2010. године.

– О рационализацији и оптимизацији школске мреже говори се одавно, а што се тиче конкретно школе ’Милош Црњански’ тај проблем није од пре годину и по дана већ и од раније. О доласцима  надлежних из Министарства просвете и темама које су биле на дневном реду директори и руководство школе уредно су обавештавани, дакле ништа се није крило од њих. Све је то било јавно, транспарентно – објаснила је Етела Јеринкић.

 11897_3.jpg

Спровођење уредбе Владе Србије одгађа се годинама, па је чак урађена и студија о томе како се уредба не спроводи.

– И ту студију доставила сам директорима школа, конкретно и директору Основне школе ’Милош Црњански’ – казала је Етела Јеринкић.

Школске 2011/2012. године у школи су остала само одељења на српском језику, јер су одељења на мађарском језику пребачена у основне школе „10. октобар“ и „Јован Микић“, и тада се прешло на једносменски рад, што је одговарало и родитељима из других делова града да доводе децу баш у ову школу.

– Чак ни благо повећање броја ученика никада није било довољно да се удовољи критеријумима из уредбе Владе Републике Србије. Ова школа већ 10 година не испуњава дате критеријуме да послује као самостално правно лице – јасна је Етела Јеринкић.