Loading...

+381 13 661-122

Grad Subotica

Обавештења

Саопштење “ЈП за управљање путевима, урбанистичко планирање и становање Суботица” поводом натписа у медијима везаних за израду Нацрта Плана детаљне регулације центра града Суботице – зона II

29.03.2021.

Овим путем желимо да изнесемо битне чињенице и разјаснимо неке наводе који су погрешно протумачени у натписима појединих медија. Првенствено, поменута јавна седница Комисије за планове на којој су разматране примедбе на Нацрта плана детаљне регулације центра града Суботице-Зона II је одржана према процедури прописаној Законом о планирању и изградњи, и на тој седници је представник обрађивача, одговорни урбаниста Драгана Мијатовић, кроз изнете ставове  обрађивача „ЈП за управљање путевима урбанистичко планирање и становање Суботица“,  показала да је Нацрт планског документа израђен у складу са Законом и плановима вишег реда, и што је јако битно да је испоштована процедура и услови које је прописао ималац јавних овлашћења, Међуопштински завод за заштиту споменика културе из Суботице, а што је у допису потврдио Републички завод за заштиту споменика културе из Београда.

Сматрамо да су се наши представници, одговорни урбанисти, у току трајања јавне седнице Комисије за планове, која је трајала пет и по часова без паузе, понашали одговорно и на крајње стручан и професионалан начин образложили ставове обрађивача о чему може посведочити видео и аудио снимак јавне седнице Комисије за планове.

Комисија за планове града Суботице је 28.01.2021. године обавила стручну контролу Нацрта плана детаљне регулације центра града Суботице-Зона II и констатовала да је Нацрт планског документа урађен у складу са вишим планским документом и у складу са Законом о планирању и изградњи, те је једногласно донела одлуку да плански документ иде у даљу законом прописану процедуру, односно да се упућује на јавни увид.

У току јавног увида  на Нацрт Планa детаљне регулације центра града Суботице – Зона II одржаног од 08.02 до 09.03. 2021 године пристигло је 26 примедби. Од укупног броја пристиглих примедби двадесет примедби је било на планско решење. Остале примедбе нису се односиле на стручну садржину, две су се односиле на Извештај о стратешкој процени утицаја на заштиту животне средине, а једна на словне грешке. Ван законског рока стигла је петиција грађана о уређењу улице Петра Драпшина, али је ипак узета у разматрање у складу са Правилником о раду Комисије за планове града Суботице.

Највећи број примедби, као и поменута петиција грађана, односе се на заштиту планом обухваћеног дела просторне културно-историјске целине од великог значаја, на планирану изградњу у Улици Петра Драпшина, будући изглед планираних објеката, (спратности, обликовање објеката нарочито кровова, материјализацију, уличне фасаде...) што је све дефинисано у Детаљним  мерама заштите урбаних и физичких структура за део просторно културно-историјске целине обухваћене планом детаљне регулације - зона II које је израдио МЗЗСК из Суботице (број: 386-2/12 од децембра 2020), а које је обрађивач плана „ЈП за управљање путевима урбанистичко планирање и становање“ у складу са законском обавезом у целости уградио у предметни Нацрт ПДР-а.

Републички завод за заштиту споменика културе из Београда, као надређена установа заштите, у својој примедби наводи да предметне Детаљне мере заштите, које је сачинио Међуопштински завод за заштиту културе из Суботице, су дословно пренете у Нацрт ПДР-а, али да су оне у супротности са основним принципима заштите културних добара.

Један од главних циљева израде ПДР-а је стварање планског основа за будући развој града, првенствено базираног на принципима очувања просторно културно-историјске  целине од великог значаја, као и свих појединачно заштићених објеката који су обрађени у склопу Детаљних мера заштите које је израдио Међуопштински завод за заштиту културе из Суботице.

Одговорни урбаниста је за предлог грађана да се Улица Петра Драпшина уреди попут београдске Скадарлије рекла да је леп, али не и реалистичан.  Овај предлог би се могао реализовати када би град купио све парцеле и објекте и  уредио са садржајима градске кафане, ресторани, продавнице рукотворина, сувенира, књижаре, стари занати и сл. Планом детаљне регулације дефинишу се намене објеката као и могуће компатибилне намене будућих објеката.

Улица Петра Драпшина свакако има карактеристичну атмосферу тако да су урбанисти задржали препознатљив органски формиран кривудави профил ове улице као и постојећу планиметрију блокова – урбану матрицу  (што важећим регулационим планом није учињено), те дефинисали намене објеката са обавезним пословним садржајем у приземљима објеката у циљу стварања идентитета простора који је реалан и у пракси изводљив. То не значи да су урбанистички параметри дефинисани у плану проистекли  из једнозначног економског аспекта  који је веома битан него су проистекли као резултат вишезначних аспеката друштвених, социолошких, еколошких, амбијенталних, техничко- технолошких и других аспеката. Наравно да ниједан објекат који је у детаљним мерама заштите валоризован као заштићен није планиран за рушење, како у овој улици тако ни читавом простору који обухвата план.

Након сагледаних свих примедби на затвореној седници Комисије за планове, став Комисије за планове је био да се уважи примедба Републичког завода за заштиту споменика културе из Београда, као надређене установе заштите, да је потребно израдити нове Детаљне мере заштите које ће бити достављене обрађивачу плана како би их уградио у нови Нацрт ПДР-а, односно са њима у целости ускладио и само планско урбанистичко решење. Нове Детаљне мере заштите се у току израде морају усклади са Републичким заводом за заштиту споменика културе из Београда.

Нови Нацрт планског документа ће, у складу са Законском процедуром, а након обављене поновне стручне контроле Комисије за планове, бити упућен на јавни увид, односно у даљу процедуру.

Потпуно је јасно да, слично и као код плана за улицу Браће Радић, проблем се десио због неусаглашености и лоше комуникације између установа заштите културних добара, а да су у оба случаја обрађивач плана („ЈП за управљање путевима, урбанистичко планирање и становање Суботица“) и носилац израде плана (Секретаријат за грађевинарство) поступили у складу са Законом и прописаним процедурама.

На крају остаје само да се запитамо са којим циљем је написан текст у „Политици“ (од дана 20.03.2021.год.) који износи низ неистина на рачун „ЈП за управљање путевима урбанистичко планирање и становање“ Суботица, као и одговорног урбанисте на предметном ПДР-у?

          

                                       ЈП за управљање путевима, урбанистичко планирање и становање Суботица